SA Ateliers Métallurgiques de Tubize - 1927

Deze 3-assige tenderlocomotief werd in 1927 gebouwd in de werkplaatsen van de Métallurgie in Tubize. De locomotief heeft jaren dienst gedaan als rangeerloc op de terreinen van Métallurgie Hoboken (nu: Umicore).
De locomotief is na een grondige restauratie in 2007 terug in dienst gekomen bij onze vereniging. 

Op dit moment ondergaat de loc een grote revisie waarbij grote stukken van de ketel vervangen worden.

Forges-Usines et Fonderies Haine-St-Pierre - 1922

Deze kleine maar sterke drieassige tenderlocomotief is van Belgische makelij en werd gebouwd door de 'S.A. Des Forges-Usines & Fonderies De & À Haine-Saint-Pierre'. Ze werdt in 1922 afgeleverd aan Scheerders Van Kerckhove in Sint-Niklaas, waar ze ingezet werdt voor de rangeringen op het fabrieksterrein.

De locomotief is gerestaureerd en in rijvaardige staat te bewonderen op onze spoorlijn.

Cockerill, Seraing - 1907

Deze unieke stoomlocomotief met verticale ketel is de allereerste locomotief van de vereniging. Ze kwam in 1986 aan in Baasrode en huldigde de nieuwe museumspoorlijn in.
De locomotief is zo uniek vanwege zijn verticale ketel, wat voor een compact maar uiterst krachtig ontwerp zorgt om zware treinen te kunnen rangeren. Deze locomotief heeft ondertussen al meer dan 110 kaarsjes uitgeblazen.

Na jarenlange trouwe dienst is de locomotief in 2017 buiten dienst gesteld wegens slijtage aan de stoomketel.

 Henschell und Sohn, Kassel - 1946

Deze Duitse rangeerlocomotief werd in 1946 gebouwd in de fabriek van Henschell und Sohn in Kassel. De locomotief kwam in 1993 aan in Baasrode alwaar ze Loc N°1, Cockerill 2643, versterkte op de spoorlijn van de vzw.
In 1997 ging de locomotief uit dienst wegens een in slechte staat verkerende vuurkist. 

De locomotief wacht op dit ogenblik op restauratie.