In de loop van de jaren 50 wou de NMBS de laatste houten rijtuigen vervangen door nieuw en comfortabel materieel. Hierdoor besloot de raad van beheer van de NMBS op 28/08/1953 tot de bouw van 100 K3-rijtuigen 2de klasse over te gaan. Dit volledig in eigen beheer van de NMBS werkplaatsen.

De rijtuigkast werd aan de Centrale Werkplaats Mechelen toevertrouwd en de draaistellen werden door de centrale werkplaats van Salzinnes (Namen) gebouwd.

De constructie begon op 1 januari 1955. Het eerste rijtuig werd op 31 oktober in dienst gesteld. Het laatste rijtuig reed de centrale werkplaats van Mechelen op 2 april 1958 buiten.

Na de buitendienststelling van de K3-rijtuigen midden jaren 90 werden meerdere rijtuigen overgenomen door verschillende museumverenigingen in België. In totaal zijn er nog zo’n 10 rijtuigen in gebruik.

VZW SDP bezit hiervan 2 rijtuigen die inzetbaar zijn.

Het L-rijtuig was een serie rijtuigen van Belgische spoorwegen voor binnenlands verkeer. Van de jaren 30 tot de jaren 80 waren de L-rijtuigen in gebruik. Ten opzichte van de andere rijtuigtypes uit die periode onderscheidt het type L zich door een groot aantal deuren, ook halverwege het rijtuig. Hierdoor was het mogelijk dat reizigers snel konden in- en uitstappen en daardoor de stationnementen verkort konden worden. De rijtuigen zijn door verschillende Belgische fabrikanten gebouwd geweest, in totaal zijn er 312 exemplaren afgeleverd.

De I2-rijtuigen van de NMBS waren rijtuigen voor het internationale treinverkeer. De rijtuigen werden aangeschaft ter vervanging van verloren gegane rijtuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1952 werden 38 rijtuigen met 4 compartimenten eerste klas en 4 compartimenten tweede klas (A4B4) en 12 rijtuigen met 11 compartimenten tweede klas (B11) gebouwd. In 1963 werden 12 A4B4-rijtuigen verbouwd tot buffetrijtuig. In 1988 werden de I2-rijtuigen buiten gebruik gesteld. 

Onze vereniging beschikt over 2 exemplaren van dit type, waarvan er 1 inzetbaar is.

Het rijtuigtype GC, later GCI, was een serie houten spoorwegrijtuigen van de Belgische Staatsspoorwegen voor binnenlands verkeer. De rijtuigen werden van 1890 tot 1911 geleverd; een aantal bijbehorende bagagerijtuigen is tot in 1921 gebouwd. In totaal zijn door tal van Belgische treinfabrikanten 2876 rijtuigen afgeleverd aan de Chemins de fer de l'État Belge. Vanaf 1926 waren zij eigendom van de toen opgerichte Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). De laatste rijtuigen werden in 1961 uit de reguliere dienst genomen.