Ragheno - 1952
De motorwagens van de bouwserie Type 554 / MW46 / AR46 zijn dieselhydraulische motorwagens van de NMBS/SNCB. Ze hebben dienst gedaan van 1952 tot 1994. Van deze reeks werden in totaal 20 exemplaren gebouwd.
Geschiedenis
In 1952 werden 10 stuks gebouwd en geleverd in navolging op de treinstellen van het Type 553 / MW49. Kort daarop volgde een aanvullende bestelling van 10 stuks. De motorwagens werden gebouwd door Ragheno te Mechelen en werden voorzien van Brossel motoren, bediend door een handgeschakelde versnellingsbak met ontkoppelingspedaal. Deze Brosselmotoren werden in 1974 vervangen door motoren van General Motors (GM). De MW46 motorwagens zijn enkelvoudige, niet koppelbare motorwagens en bieden plaats aan 71 zitplaatsen en 35 staanplaatsen. De motorwagens zijn tevens voorzien van een toiletruimte.
De motorwagens van het Type 554 / MW46 werden verdeeld over de depots Brugge en Haine-Saint-Pierre. In 1965 werden alle 20 exemplaren overgeplaatst naar Ath. Tussen 1987 en 1994 werden de motorrijtuigen ter zijde gesteld en afgevoerd. De 4612 werd in 1985 verbouwd tot motorrijtuig voor baanonderhoud (ES 4612). Dit treinstel heeft nog tot 1999 dienst gedaan.
Motorwagen 4614 (oude nummering: 55414) heeft na zijn carrière bij de NMBS bij de Toeristische Trein in Zolder gereden. Nadien is ze verplaatst en stond ze als monument bij het station van Denée-Maredsous.
Sinds 2016 is deze motorwagen in het bezit van onze vereniging.
Technische gegevens
- Asvorm: (1A)'(A1)'
- Lengte over de buffers: 16.220mm
- Dienstgewicht: 33,6 t
- Max.snelheid 80 km/h
- Vermogen: 166 kW / 180 pk (GM)
- Bouwwijze motor: Brossel (vanaf 1974 vervangen door General Motors 6V 71N)
- Overdracht vermogen: Dieselhydraulisch
- Brandstof-tankinhoud: 320 ltr.
Huidige staat: Niet rijvaardig