La Brugeoise et Nivelles - 1955

De motorwagens van de bouwserie MW43/AR43 zijn diesel-hydraulische motorwagens. Ze werden gebouwd door La Brugeoise et Nivelles (later Bombardier) en vanaf 1954 werden ingezet door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) ter vervanging van de stoomtreinen op de secundaire lijnen. In totaal werden er 36 stuks van deze reeks gebouwd.

Geschiedenis

De motorwagens van het Type 603 zijn gebouwd door Germain en Ateliers Metalu Nivelles en 30 stuks werden vanaf 1954 geleverd aan de NMBS. De treinstellen werden ingedeeld als Type 603 en kregen de bedrijfsnummers 603.01 t/m 603.30. De 30 treinstellen van het type 603 waren technisch identiek aan het Type 602, echter was de 602 voorzien van een 1e klasse afdeling en een grotere bagageruimte. De 6 motorwagens van het Type 602 werden ingezet voor het reizigers vervoer naar de luchthaven Brussel. Vanaf 1971 werden de 30 locomotieven ingedeeld als MW43 en kregen ze de bedrijfsnummers 4301 t/m 4330. In 1971 werd besloten om de 6 motorwagens van de bouwserie MW42, om te bouwen tot MW43 motorwagens, waarbij de 1e klasse afdeling en de bagageruimte kwamen te vervallen en de inrichting identiek aan de MW43 te maken. Bij de ombouw die in de periode 1973 - 1977 plaatsvond, werden ze omgenummerd naar 4331 t/m 4336.

Twee types van aanhangwagens zijn ontworpen om hen: Voor de MW42 en MW43 motorwagens zijn 2 typen bijwagens ontworpen:

  • Type 732 : een twee-assige bijwagen met 58 zitplaatsen en een toilet. (20 exemplaren gebouwd)
  • Type 734 : bijwagen met 78 zitplaatsen (30 exemplaren gebouwd)

Vanaf 1984 werden een aantal motorwagens ter zijde gesteld bij de NMBS en werden verkocht aan particulier spoorwegondernemingen. In 1988 werd de laatste motorwagen van de MW43 ter zijde gesteld.

 

Ze hebben gereden over het gehele land tot de invoering van het nieuwe IC/IR plan in 1984 , dat was dan ook het einde voor deze motorwagens hun loopbaan bij de NMBS.

Aangezien onze vereniging een aansluiting heeft op het NMBS-net en we op zoek waren naar een motorwagen, kwam de 4302 motorwagen in aanmerking om de pendelritten te organiseren tussen Baasrode en Dendermonde. In 1986 werd ze dan uiteindelijk gekocht en is ze overgebracht naar het hoofdkwartier van SDP te Baasrode.

In 1999 zijn er zware averijen opgelopen en moest zij hersteld worden. Dit werd uitgevoerd door een NMBS werkplaats van Merelbeke. De transmissie werd vervangen met een van de ES409, die speciaal hiervoor werd aangekocht door de vereniging.

Door de complexiteit en veranderende wetgevingen m.b.t. oud materieel werden in 2004 de pendelritten op het NMBS net opgeschort.

Technische gegevens

Grootte

  • Totale lengte : 23800 mm
  • Afstand tussen opleggingen : 15040 mm
  • Afstand tussen assen : 3500 mm en 2500 mm
  • Afstand van oplegging tot buffers : 3980 mm en 3480 mm
  • Hoogte van rail tot buffer : 1065 mm
  • Hoogte van rail tot bovenkant : 3855 mm
  • Wieldiameter : 850 mm

Andere gegevens

  • Asindeling : 1A'2'
  • Motorwagen type : 603/43
  • Bouwjaar : 1954/55
  • In dienst : 22 juli 1954
  • Buiten dienst : 31 december 1986
  • Nummering oud : 603.02
  • Nummering nieuw : 4302
  • Max. snelheid : 90 km/h
  • Aantal plaatsen : 99/40 C
  • Gewicht : 52.7 ton
  • Transmissie (gebouwd door SEM) : Hydraulisch
  • Motor type : SEM6K103HS
  • Motor gebouwd door : Carels
  • Cylinders : 6
  • Max. omwentelingen per minuut : 1350
  • Vermogen : 400 pk/295 kW

Huidige staat: In onderhoud