Ateliers Belges Réunies - 1965

De HLR 82 is een reeks van diesellocomotieven van de NMBS voor de rangeerdienst en kan worden beschouwd als de lichtere variant van de HLR 73. De locomotieven werden ingezet voor lichte rangeerwerken op verschillende terreinen: vormingsstations, havengebieden etc. Van dit type werden er 75 machines gebouwd, ze werden in 2002 uit dienst gesteld.

Geschiedenis

De NMBS bestelde 55 locomotieven bij Ateliers Belges Réunies welke in 1965 en 1966 werden geleverd. De locomotieven waren afgeleid van de Type 240 en de Type 261. De locomotieven werden ingedeeld als Type 262 met de bedrijfsnummers 262.001 t/m 262.055. Hiervan waren de 262.041 t/m 262.045 gebouwd door La Brugeoise et Nivelles. In 1971 werden de locomotieven ingedeeld als bouwserie HLR 82 en werden omgenummerd naar 8201 t/m 8255.

In 1973 werd een 2e serie van 20 stuks besteld van de HLR 82, welke gebouwd werden bij La Brugeoise et Nivelles (BN). Deze locomotieven waren aangepast zodat ze in tractie konden rijden, waarbij beide loc's door 1 machinist bestuurd konden worden. De locomotieven kregen de bedrijfsnummers 8256 t/m 8275. Doordat de locomotieven in tractie (geschakeld) konden rijden, waren ze geschikt voor het zwaardere rangeerwerk.

Bij het in tractie rijden, was de machinist genoodzaakt om bij het wisselen van de rijrichting zich te verplaatsen naar de andere machinistencabine. Dit werd als nadeel gezien. In 1975 werd een oplossing uitgewerkt waarbij bij 1 van de locomotieven de machinistencabine verwijdert werd. Het betrof loc 8275 waarbij het machinstenhuis verwijdert werd. Hierdoor kon de machinist in zijn cabine blijven aangezien door de verwijderde cabine van de 2e loc, voldoende zicht gecreëerd was om het rangeerwerk vanuit eenzelfde cabine uit te voeren. De combinatie van de HLR 82 met en zonder cabine, werd al snel "Koe en kalf" genoemd.

De resultaten van de "Koe en kalf" combinatie bleek toch niet wat men ervan verwacht had en men besloot verder geen locomotieven aan te passen. Loc 8275 waarbij de cabine was verwijdert, bleef nog een poos in dienst, maar werd begin februari 2002 ter zijde gesteld samen met de andere locomotieven van de HLR 82. Diverse HLR 82 locomotieven zijn verkocht aan bedrijven in het binnen en het buitenland.

Technische gegevens

  • Asvorm: C
  • Lengte over de buffers:11.170 mm
  • Dienstgewicht: 57 t
  • Max.snelheid:60 km/h
  • Vermogen: 480 kW
  • Aanvangskracht: 191 kN
  • Bouwwijze motor ABC: 6 DXS
  • Overdracht vermogen: Dieselhydraulisch
  • Brandstof-tankinhoud: 3000 ltr.
  • Remmen: Automatische en directe rem (Oerlikon)

Huidige staat: rijvaardig
Wegens een beperking van het gewicht per as over de ganse spoorlijn, kan deze locomotief niet ingezet worden daar deze te zwaar is.