Spoorweginfrastructuur

Een museumspoorlijn is niet compleet zonder bijbehorende infrastructuur. Langsheen onze spoorlijn vindt u dan ook verscheidene historische objecten die vroeger (en nu) de veiligheid van de exploitatie waarborgen!

Omloopspoor Sint-Amands

Om met ritdagen en evenementen een intensievere dienstregeling te kunnen rijden werd er in Sint-Amands een omloopspoor aangelegd. Hierdoor kunnen treinen elkaar kruisen aldaar. 

 

Overwegen

SAM 3270

Om de kruising van het wegverkeer en spoorwegverkeer veilig te laten verlopen hebben wij langs onze lijn nog enkele authentieke handbediende overwegen. Deze overwegen moeten aan de hand van een zwengel gesloten worden door de overwegwachter. Op de foto ziet u overweg 57 met de Fabrieksstraat in Baasrode-Noord. Op de foto ziet u ook het seinhuisje van waaruit al de seinen tussen het station van Baasrode en Sint-Amands bediend worden door middel van een authentieke seininstallatie.

Op onderstaande foto ziet u een van onze trouwste overwegwachters, wachtend op een trein. Ook deze overweg moet met de hand gesloten worden!

bezoek oldtimer club-september 2010 04

 

Armseinen

Armsein baasrode

Aan het station van Baasrode-Noord vindt u nog enkele authentieke armseinen waarvan er één nog steeds in gebruik is. Dit sein zorgt ervoor dat een trein pas kan vertrekken als de overweg veilig gesloten is en wanneer de volgende sectie van de spoorlijn is vrijgegeven door de seinwachter.

Waterkolom

waterkolom test

Een stoomlocomotief verbruikt een grote hoeveelheid water om te kunnen rijden. Daarom werden deze vroeger bijgevuld met behulp van een waterkolom, een soort grote waterkraan die naast het spoor stond opgesteld. Op het emplacement in Baasrode-Noord vindt u nog een oude gerestaureerde waterkolom die nog steeds in gebruik is.