Ons rollend matriaal

 

VZW Stoomtrein Dendermonde-Puurs zet zich in voor het behoud van historisch waardevol spoorwegmateriaal. De collectie herbergt verschillende stoomlocomotieven waaronder twee locomotieven naar de hand van de Belgische industrieel  John Cockerill met bouwjaar 1907 en 1875. De vzw’s Stoomtrein Dendermonde Puurs en Tubize 2069 sloegen de handen in elkaar en huldigden in 2007 stoomloc Tubize met bouwjaar 1927 met roepnaam “Helena” in. Sinds 2011 hebben de vrijwilligers ook succesvol de restauratie beëindigt met steun van de Vlaamse Overheid van een stoomlocomotief uit de jaren twintig van de vorige eeuw gebouwd door de werkhuizen in Haine-Saint-Pierre.

De metalen rijtuigen dateren van 1934 en een houten GCI rijtuig van 1903. In de verzameling, die overwegend uit Belgisch materiaal bestaat, zitten verder nog unieke stukken zoals goederenwagons, motorwagens, inspectievoertuigen, diesellocomotieven, …

De oude spoorwegsite te Baasrode-Noord beheert de vereniging ook enkele stoom- , diesellocomotieven, wagons en rijtuigen van andere verenigingen en privé personen zoals het Koninklijk Leger MuseumTubize 2069 v.z.w., Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas v.z.w. en de NMBS. Door deze verschillende samenwerkingsverbanden beschikt de v.z.w. nu over de 2de en 3de oudste Belgische stoomlocomotieven van het land.

Naast de restauratie van deze locomotieven, rijtuigen en spoorweg gerelateerde objecten is onze belangrijkste doelstelling dit erfgoed te ontsluiten voor het grote publiek. Zo kan men elke zondag tijdens de zomermaanden juli, augustus en september, genieten van een ritje in een antiek rijtuig op de museumspoorlijn tussen Baasrode-Noord en Puurs.

 

Subcategorieën

Stoomtrein Dendermonde-Puurs beschikt over 9 Belgische stoomlocomotieven waarvan er 3 in dienst zijn. Daarnaast herbergt ze ook één niet rijvaardige Duitse stoomlocomotief in haar collectie.

 

 

Loc 1 "Cockerill"
n° 2643

Loc 2 "Duvel" 
n° 29884

Loc 3 "Wase Kleiputter‏"
n° 1378

Loc 4 "Helena"
n° 2069

cockerill2
Waarisdit
hsp small
IMG 1802
J. Cockerill, 1907 Henschell(D), 1946 Haine St-Pierre, 1922 A M Tubize, 1927

 

Loc 5 "Cockerill"
n° 975

Loc 6 "Alice"

Loc 7 "Taty"

 Loc 8 "2334"

IMG 2069
Alice
Taty
J. Cockerill, 1875 Haine-St-Pierre, 1924 Haine-St-Pierre, 1908 A M Tubize

 

Loc 9 "Petit Château
Petits Châteaux
J.Cockerill, 1859
8463 (ex NMBS) 8467 (ex NMBS) 8509 (ex NMBS) 8228 (ex NMBS) "Koninklijk Leger Museum"
8463 8467 te baasrode 8509 te Puurs 8228 ow52 locotractor klm
Baume et Marpant,1954 Baume et Marpant,1954 Baume et Marpant,1954 Ateliers Belges Réunies, 1965 Cockerill , 1959
Wisselstukkenbank  84/85 In restauratie Rijvaardig Rijvaardig In restauratie 

 

4711 "Inge" 401 "Patricia" "Hatlapa" O&K
Deutz 4711 Deutz 57179 1961 KS55B BVS Baasrode 21 2 2004 hatlapa O K 26872 1979 MB200N BVS Baasrode 21 2 2004
Deutz(D), 1952 Deutz(D), 1961 Hatlapa(D), 1950 O&K(D), 1977
Rijvaardig/gerestaureerd In restauratie Wacht op restauratie/
Te koop
Rijvaardig

 

4302 (ex NMBS) 4614 (ex NMBS) ES 205 (ex NMBS) ES 409 (ex NMBS)
MW 4302 bij wissel 5 13271627 1258712697489872 297614653 o Es 205 ES 409

La Brugeoise et Nivelles 1955

Ragheno, 1952 CW Mechelen (1974) La Brugeoise et Nivelles 1955
Rijvaardig/gerestaureerd Niet rijvaardig Rijvaardig/gerestaureerd Reservebank voor 4302
A=eerste klasse; B=tweede klasse; C=derde klasse; D=Bagage afdeling
GCI-rijtuigen 1900 L-rijtuigen 1934
GCI-rijtuig
IMG 1985
C96626: rijvaardig/Gerestaureerd AD38009:rijvaardig/Gerestaureerd
C 96???: wacht op restauratie B  32012:rijvaardig/Gerestaureerd
AB ?????:: wacht op restauratie A 31111: wacht op restauratie
C 96???: wacht op restauratie AB 33002: wacht op restauratie
D ????? wacht op restauratie  

Om de sporen te controleren werd vroeger beroep gedaan op inspectiedraisines. Bij ons worden ze nu voor allerhande zaken gebruikt.

 

Draisine Billard 702 Draisine Type7 Directie draisine 205
 Draisine Billard draisine 7 inspectievoertuigBaasrode 05-07-2014
Billard (Fr), 1920

CW Mechelen, 1949

 

Rijvaardig/gerestaureerd

Rijvaardig/gerestaureerd

 

Een museumspoorlijn is niet compleet zonder bijbehorende infrastructuur. Langsheen onze spoorlijn vindt u dan ook verscheidene historische objecten die vroeger (en nu) de veiligheid van de exploitatie waarborgen!